Crowdsourced Placemaking

crowdsourced placemaking brandaris placemarketing‘Er heerst een thrill’, zegt ondernemer Neil Takemoto (40). Hij is oprichter van CoolTown Beta Communities, een internetbedrijf dat zich richt op stadsvernieuwing. Hij hoopt dat onder de aanstaande president van de Verenigde Staten, Obama, veel innovatieve ideeën over duurzaamheid, groene energie en kleinschaligheid werkelijkheid zullen worden.Takemoto begon zijn bedrijf in 2003. Het richt zich op crowdsourced placemaking. Simpel gezegd, brengt Takemoto eerst virtueel een gemeenschap bijeen rondom een idee; een nieuw restaurant of een woningbouwproject. Daarna geeft hij zijn idee vorm op een fysieke plek.

Bijvoorbeeld een vegetarisch buurtrestaurant. Op internet denken al vijfhonderd mensen mee over de inrichting en het menu. Eind dit jaar wordt het restaurant geopend en de klanten zijn er dus al.

Dezelfde formule past Takemoto toe op stadsvernieuwingsprojecten zoals woningbouw. Zijn bedrijf bestaat uit een blog, een ontwikkelings- en een investeringsmaatschappij. Doel is kleinschalige en milieuvriendelijke stadsontwikkeling in samenspraak met bewoners en gebruikers.

Takemoto maakt deel uit van de ‘creatieve klasse’, die naar verwachting door het aantreden van de regering-Obama een flinke duw in de rug zal krijgen. Deze klasse bestaat uit een groep kenniswerkers die de moderne economie aanjagen, zoals internetondernemers, computerprogrammeurs, wetenschappers en architecten.

Obama staat voor openheid, tolerantie en creativiteit, zegt Elizabeth Currid, docent aan de universiteit van Zuid-Californië en auteur van het boek The Warhol Economy, over de economische waarde van de culturele industrie. ‘De nieuwe regering zal als een katalysator werken. Veel innovatieve ideeën zullen worden omgezet in beleid.’

Belangrijker nog, de creatieve klasse loopt voorop op het gebied van duurzaamheid en dat past in de ambitieuze plannen van Obama om de Amerikaanse economie milieuvriendelijker en energiezuiniger te maken, zegt Currid.

Het is onzeker in hoeverre de plannen door de economische crisis in de war worden gestuurd, maar Takemoto is optimistisch. Hij vindt zijn kleinschalige, milieuvriendelijke model van stadsontwikkeling een uitstekende oplossing voor de Amerikaanse huizencrisis – die aan de wieg stond van de financiële crisis. ‘De Amerikaanse huizen zijn te groot en te duur. Wij stellen daar een alternatief tegenover. Kleine, energiezuinige huizen worden de trend.’

Richard Florida, die de creatieve klasse zijn naam gaf, noemt op zijn website creativeclass.com de economische crisis The Great Reset omdat zij consumptiepatronen (grote huizen, grote auto’s) volgens hem fundamenteel zal veranderen.

Bron: Cooltown Studios en Volkskrant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *