‘Always Coca Cola’ is de meest bekende en gelijkende. Nijmegen is met de nieuwe slogan – ‘Altijd Nijmegen’ – niet de eerste die het woordje ‘altijd’ gebruikt ter promotie.
De slogan is zaterdag gepresenteerd, met een nieuw beeldmerk en koppeling met het begrip ‘oudste stad’. In de geest van ‘Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland met een jong en dynamisch hart’.
“Ik vind ‘m geweldig”, stelt Reinoud van Assendelft de Coningh, die een adviesbureau heeft voor ontspanning en cultuur. De slogan zegt volgens hem ‘dat Nijmegen van alle tijden is’.
KPN gebruikt ‘Altijd dichtbij’, het Kruidvat ‘Steeds verrassend, altijd voordelig’, Hyves ‘always in touch with your friends’. In de Newyorkse wijk Harlem hing van Coca Cola een poos ‘Always Harlem’. Nijmegen wil zich met de nieuwe slogan ‘Altijd Nijmegen’ de komende jaren gaan onderscheiden.
Volgens directeur Hennie Derks van het Nijmeegse communicatiebureau Hdtt moet dat lukken.
“Om een goed oordeel te kunnen vormen, zou je het beeldmerk moeten kennen dat er bij hoort. Dan krijg je een betere indruk. Maar toen ik de slogan voor het eerst las, was mijn gevoel niet verkeerd. Het stoot niet af, kan wel wat worden.”
Hij zegt de slogan te associëren met alles waar Nijmegen sterk in is. ” Historie, natuurschoon, kennis, technologie, het sociale karakter, ik associeer het met positieve dingen.”
De associatie zou ook negatief kunnen zijn, erkent hij. “File voor de Waalbrug? Altijd Nijmegen. Zo kun je ook over de slogan voor Groningen – ‘Er gaat niets boven Groningen’ – zeggen: Groningen is al ver weg en daarna heb je helemáál niets meer. Je kunt er áltijd een negatieve draai aan geven. Maar het is een taak van de niet-nuilers om er een positieve invulling aan te geven.”
Directeur Reinoud van Assendelft de Coningh van het Adviesbureau voor Leisure & Cultuur vindt de slogan ‘resoluut, stoer en briljant’. “Het is het beste bewijs dat taalkunidge eenvoud en ogenschijnlijke simpelheid altijd het beste is. Hij biedt de mogelijkheid om elk begrip er met een vraagteken of uitroepteken voor te zetten. Je laten opereren? Altijd Nijmegen.”
Handig is volgens hem ook dat de slogan internationaal is. “Always, immer, toujours, siempre Nijmegen.”
Nijmegen zou er volgens onderzoek van de universiteit van Twente goed aan doen de slogan niet ‘Altijd Nijmegen’ maar ‘Always Nijmegen’ te laten luiden. In vergelijking met Nederlandstalige slogans worden Engelstalige slogans beter onthouden.
Overigens heeft Nijmegen in de loop der jaren inmiddels heel wat slogans versleten. Vijftien jaar geleden was de kreet ‘Nijmegen, een rijk aan mogelijkheden’. Toen elf jaar geleden de binnenstad opnieuw werd bestraat, was er de campagne ‘Nijmegen wordt zo mooi’. In 2005 was er ‘Nijmegen 2000 jaar stad’. pas nog was Nijmegen ‘city op health’ en de regio Arnhem/Nijmegen gaat momenteel internationaal de boer op met de leus ‘cool region’.
De slogan ‘Altijd Nijmegen’ en het bijbehorende beeldmerk zijn komende zaterdag te zien op de grote beeldschermen die sinds kort bij het station en Plein ’44 hangen en dan aan gaan.
Your blog is interesting!
Keep up the good work!