Noord Hollands Dagblad, 18 april 2007
Heerhugowaard – De slogan ‘Stad van Kansen’ dient bij een ieder in het hart te ankeren, zowel in Heerhugowaard als daarbuiten. Hoe? Door iedereen ambassadeur te laten zijn, te beginnen bij de raadsleden en het college.
Het is een van de aanbevelingen uit een rapport dat ingaat op de vraag: hoe raakt Heerhugowaard bij een ieder beter op de kaart.
Jaren is er op het gemeentehuis over dit thema gesproken. Ze kwamen er niet uit. Ondertussen werd steeds vaker uit de reacties duidelijk dat Heerhugowaard met Stad van de Zon, de komst van een nieuw Stadshart, de explosieve groei die de gemeente kenmerkt, een eigen dynamiek heeft. ‘Daar gebeurt wat’, vat burgemeester Han ter Heegde die reacties samen. Alleen: hoe krijg je dat nu breed bekend? Hoe voorkom je dat Heerhugowaard wordt verward met Hendrik Ido Ambacht, zoals wel eens gebeurt?
Het Rotterdamse bureau SMLXL werd ingeschakeld om aan de ‘citymarketing’ handen en voeten aan te geven. Kortgeleden kwamen ze met een rapport dat naast veel algemeenheden ook concrete aanbevelingen bevat. Enkele grepen er uit: zorg dat Heerhugowaarders trots zijn op hun stad, daarmee zijn ze een goeie ambassadeur. Ontwikkel een Heerhugowaard Memory- of kwartetspel voor kinderen. Zorg dat mensen met hun filmpjes en foto’s op een Heerhugowaard-tube terecht kunnen. Maak een boek over Heerhugowaard dat niet misstaat op symposia en dergelijke; laat Heerhugowaarders meedenken over de kansen die Heerhugowaard heeft. Reik een gouden speld uit aan iemand met het beste idee.
Mooie plannen maar waarom niet iets groters. Zoiets als het sterspotje: ‘Er gaat niks boven Groningen’. Ter Heegde:
,,Dergelijke promo’s schieten over alles heen. Er gaat niks boven Groningen vertelt bij voorbeeld niets over de kansen die er voor bedrijven liggen. Publiciteit genereren gaat stap voor stap.”
Meer effect verwacht hij van initiatieven zoals de Bedrijfskring Heerhugowaard voor september organiseert: een landelijke symposium over duurzaamheid ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan.
Hoe gaat het nu verder met de citymarketing? Andermaal wordt een bureau ingeschakeld. Dit keer om wethouders en raadsleden munitie te geven voor het antwoord op de vraag: hoe ben ik een goeie ambassadeur voor de stad?